Det gode råd: Rør dig nu og undgå ondt i ryggen senere

kontorstol-baekkenbund

Prøv at forebygge mod rygsmerter snarere end at lindre

Problemer med ryggen – Smerter eller stiv i ryggen! I denne tekst får du råd og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne forebygge rygsmerter. Dette er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge i dit daglige virke!

Rygsmerter nej tak – her er der tips

De følgende forslag kan være en god ide at gøre ved ondt i ryggen:

  1. Bevæg dig mere aktivt når du har fri
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (se mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Styrk din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du læse yderligere information om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper
  8. Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og ergonomisk kontorstol

Stiv ryg er første tegn på rygsmerter

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører øvelserne på den her side. Hvis alt går vel så vil du kunne undgå at få rygsmerter
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: